Med
ordene ”If you care about me now, Royal Arena” fra sangen ”Ouch” skyder
Mads Bo Iversens distinkte vokal Phlakes koncert lørdag aften i Royal
Arena i gang. Stående i et pink spotlys med sin makker, Jonathan Elkær, i
ryggen, viser han fra første tone, at duoen er mastodonter på den
danske popscene – og at de er kommet for at blive.
Med sig har duoen taget tre musikere på henholdsvis trommer, guitar
og bas, som alle er placeret helt bagerst på scenen. Alle er iklædt tøj i
lyse nuancer, hvilket komplementerer det minimalistiske scenesetup, som
ligeledes er betrukket med lyst stof i aftenens anledning. Det er en
strømlinet ramme, hvor musikken får lov til at tale for sig selv.
Og tale – det gør den. ”Velkommen til Phlake Festival” bliver vi budt efter to numre, og herfra går det kun en vej: Op.
Vi når nemlig kun fem numre ind, før de første gæster bliver budt
velkommen. Benjamin Hav fra Benal råber hele arenaen op af stolene med
sin hårdtslående stemme under ”Tænker på dig”, hvor Mads Bo Iversen
deltager i sine respektive omkvæd, og derefter ”Air Tonight”, hvor et af
opvarmningsnavnene, Emil Kruse, også er med.
Da Benjamin Hav og Emil Kruse træder ned fra scenen, forbliver den
mørk, selvom musikken fortsætter. Mads Bo Iversen og Jonathan Elkjær har
nemlig fundet deres vej op til øverste tribune allerbagerst i arenaen,
hvor de i et gult lys fremtvinger gåsehud gennem rummet med en
vanvittigt stærk vokalpræsentation.
At Phlake kan spille i Royal Arena så få år efter deres første
udgivelse, viser præcis hvor kompetente og smittende de og deres musik
er. Gutterne fra Phlake er uden tvivl nogle af de dygtigste musikere, vi
har på den danske popscene i disse år. Deres sexede flødepop rammer
hofterne hver eneste gang og gør, at det er svært at stå stille, når de
først starter deres maskine. De emmer af tilbagelænet coolness og har
gjort det fra dag et. Deres såkaldte ”rhythm & balls”-genre, hvor de
kombinerer r&b og hiphop er stadig lige så relevant og
velproduceret i dag, som det var i 2015.
Allerede efter de første to gæster føles koncerten lidt som en
festival. Især på grund af, at hele fem mandlige musikere har varmet op
for duoen. Her overrasker Phlake dog endnu engang. For vores gaveregn af
gæster er slet ikke slut endnu. Jada, Emil Simonsen fra Suspekt og
Jooks når også at sætte deres præg på aftenen. Stærkest står en mageløs
udgave af Jadas ”Keep Cool”, hvor Mads Bo hopper med ind i den sidste
bro, så vi bliver vidner til den måske bedste version af hittet –
nogensinde.
Desværre formår Phlake ikke at fylde hele scenen ud, når det bare er
dem. Havde det ikke været for både dansere og gæsteartister, ville
koncerten have været en forholdsvis kedelig affære, hvor kun de mest
hardcore fans ville få noget ud af det. Det er derfor bittersødt at
erkende, at netop gæsterne er det, der tager koncerten til det høje
niveau, en koncert i Royal Arena bør have. Det er da også kun, når
gæsterne overtager, at Mads Bo går fra at være professionel og
distanceret til at blive personlig og intim med sit publikum. Kun under
kæmpehits som ”Pregnant” og ”The Rascal” – og den nye single ”Baby
Steps” kommer Phlake ud over scenekanten og rammer sit publikum, hvor
det føles allerbedst.
Vi blev lovet en festival, og en festival fik vi – og som enhver god
af disse, starter den stille op. De første koncerter er de mest
ædruelige, hvorefter festen indtræffer, og man rammer et peak. Hvis man
er heldig, kan peaket holde helt til slut. I aften er vi ”heldigvis” i
den situation, at en nøgen mand kravler op på sine venners skuldre sidst
i showet – på den måde lader energien sig aldrig helt falde ned.
Om de velkendte festivalblues i så fald indtræffer i morgen, vides
ikke. Mon ikke. Efter en så begivenhedsrig aften kan man ikke andet end
at mindes magien og glæde sig til næste Phlake Festival.
Support: DJ Ary feat. KOPS, Soon, Emil Kruse og Artigeardit *****
Den århusianske dj, DJ Ary, står lørdag aften for at lægge den
musikalske bund til de fire upcoming, danske, mandlige musikere, der har
fået lov til at varme op for Phlake i Royal Arena. DJ Ary er vinder af
Danish DJ Battle 2014, og han har siden været et velkendt ansigt i det
danske natteliv. Iført trenchcoat og gemt bag sit store hår står hans
fremtræden nærmest anonym hen, hvilket blot fanger endnu mere.
Første gæst, som betræder scenen i Royal Arena lørdag aften er danske
Soon. Deres første ep har blot få måneder på bagen, men de bevæger sig,
som om de har stået der i en menneskealder. Vokalen lyder præcis, som
den skal, og barren er allerede sat højt.
Heldigvis formår KOPS at springe durk ind over barren og – som
sædvanlig – charme sit publikum med kitsch dansetrin og en jysk dialekt.
Og han har ligeledes nerver nok til at spille et endnu uudgivet nummer.
Det lyder præcis lige så catchy og dansabelt som resten af den unge
musikers formidable bagkatalog.
Dog føles det næsten som om, at Artigeardit og Emil Kruse bliver
gennet hurtigt gennem deres sæt, som langt fra er lige så lange, som de
første to artisters. De to unge rappere repræsenterer på fin vis, hvad
der rører sig på den danske rapscene i disse år. Her må man gerne være
lidt fortabt, gerne være lidt uregerlig og gerne have lidt ondt i
hjertet. For et menneske, der elsker hjerte-smerte-historier, er denne
lyriske udfoldelse og anerkendelse af fejltagelser en fornøjelse at være
vidne til.